Enköping har länge varit en stad som varit känd för sina vackra parker och många anser att det är en av de ledande städerna gällande parkförvaltning i Sverige. En av de mest kända parkerna, Drömparken, är mycket välbesökt under somrarna och då även av utländska semesterfirare som vill njuta av lugnet och naturen. Många väljer även att gå någon av de guidade visningarna som finns i att välja mellan.
Men hur kan man utveckla parken ytterligare och få den ännu mer attraktiv? Det var en fråga som politikerna ställde och svaret blev en satsning som fick namnet Pop Up Café.
Pop Up Café innebär en möjlighet för de som vill prova på att driva café at göra detta i parken under sommarmånaderna. Tanken är att så många restauranger och caféer som möjligt ska ta chansen att visa upp sitt utbud. För även om det heter just Pop Up Café så finns det inte något som säger att det måste just vara klassiskt café utbud. Det betyder snarare att försäljningsstället ”poppar upp” i parken under en begränsad tid.
Syfte och mål?
Pop Up Café är en unik satsning med målet att få mer liv i parkerna och samtidigt ge chansen till näringslivet att växa. Detta för att utveckla och förbättra turismen i staden. För staden har ett tydligt mål att turistnäringen ska vara fördubblad till 2020 och Pop Up Café kan därmed ses som en del av denna satsning.
Samtidigt blir satsningen även ett steg att vänja befolkningen på att det finns möjlighet att fika i parken. För tanken är att Joar (kulturhus) i framtiden ska kunna erbjuda detta till parkens gäster. Kulturhuset förväntas slå upp sina portar 2017 och när så sker kommer Pop Up Café troligtvis inte längre att erbjudas. I alla fall inte i den form som sker i dag. Men mycket handlar om hur invånarna och turisterna i staden uppskattar och tar till sig konceptet. Kanske finns en möjlighet att kombinera det nya kulturhuset med ett myller av olika små matställen i parken.